Verdrietig en trots tegelijk (en in het kort mijn verhaal)

Voor als je je verhaal kwijt wilt.
Danique
Berichten: 356
Lid geworden op: 23-09-2013 13:32

Verdrietig en trots tegelijk (en in het kort mijn verhaal)

Bericht door Danique » 06-10-2013 21:08

Hallo allemaal.

Wil toch nog even wat delen met jullie, wat me de afgelopen dagen bezig heeft gehouden.

Korte voorgeschiedenis / mijn verhaal in het kort:
Mijn incestverleden is pas rond m'n 25e weer in beeld gekomen, had dit heel erg ver weggestopt. Rond m'n 30e heb ik m'n vader hiermee geconfronteerd. We hebben een gesprek gehad, hij heeft z'n excusses aangeboden en ff een tijdje geen contact gehad. Voor m'n moeder (zij wist van niets) heb ik de deur op een kier gelaten en zo rol je toch weer in een situatie met af en toe contact.

Toen werd mijn vader ziek, hersentumor, operatie en hij zit nu in een rolstoel, maar wel thuis met veel verzorging.
In deze periode (nu 3 jaar) heb ik m'n eigen gevoel aan de kant gezet en ben er vooral voor m'n moeder geweest. Ga af en toe langs en spreek m'n moeder regelmatig via de telefoon. Zij heeft begrip voor mij (voor zover ze zich kan inleven) en waar ik nu mee bezig ben. We hebben zelfs afgesproken nog een keer samen te praten over alles wat er is gebeurt vroeger.
Mijn vader kan dus niet zoveel meer, maar hij kan wel mailen. Dit doet hij dan ook regelmatig, lange monologen met zijn verhalen van wat ie meemaakt.

Ook dus deze week.....

Weer hele verhalen over de opvang, de zeikende oude mensen daar, zijn grapjes die hij maakt, en z'n schunnige opmerkingen naar de verpleegsters.
Maar ik moest wel aangeven als ze iets voor me konden doen, want hij kon geen gedachte lezen.
Dus... ik vertel in het kort wat me bezighoudt, dat ik volgende week pittige sessies tegemoet ga en dat ik hard werk aan m'n eigen gevoel en emoties.

Wat mailt ie terug??
Of ik wel de juiste therapeut heb, want ik lijk wel gebrainwashed! En dat ik gewoon te hard heb gewerkt en door m'n baas ben uitgebuit.
Met daaronder nog een hele monoloog over zijn eigen werkende leven.
Ik was WOEST!

Maar ik ben nu heel trots: ik heb een hele goede mail gemaakt, met daarin nog 1x mijn uitleg en het verzoek of hij me niet meer wil mailen met z'n adviezen en monologen.
Dat ie me veel pijn heeft gedaan met die woorden en het enige wat ik verwachte was een beetje begrip en respect.
Het is de mooiste mail in tijden!! Zal hem zo inlijsten.

Zo pffff wat een verhaal, hoop dat het een beetje leesbaar is voor jullie.
Maar wilde dit toch even delen omdat dit de essentie is waarom ik hier op het forum ben, therapie heb en dit juist nu gebeurt.

Zo... nu ga ik naar Penoza kijken.

Groeten
Danique
* Never judge a book by it's cover. *
* De beste wraak is een goed leven! *

Sofie
Site Admin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 10-05-2011 12:33

Bericht door Sofie » 06-10-2013 21:45

Hoi Danique,

Kom even je laten weten dat ik het gelezen hebt, maar lukt me nu echt niet om te reageren. Sterkte

Groetjes,
Sofie
Leven is meervoud van lef

Monique Amber
Berichten: 493
Lid geworden op: 18-09-2013 01:48

Bericht door Monique Amber » 06-10-2013 23:56

Ik heb het ook gelezen en mijn reactie houd je nog te goed...

Mooie serie hè Penoza
Zwijgen is zilver, Spreken is goud!

Danique
Berichten: 356
Lid geworden op: 23-09-2013 13:32

Bericht door Danique » 07-10-2013 09:56

Dank Sofie en Monique. Kijk maar wanneer jullie tijd en zin hebben om een reactie te geven.
Vond het best moeilijk om allemaal op te schrijven, maar het is nu zo actueel, dat ik het toch wilde delen.

Oh... Penoza is zo spannend en ondanks dat het voor mij veel triggers heeft wil ik het toch zien. :shock:

Groeten
Danique
* Never judge a book by it's cover. *
* De beste wraak is een goed leven! *

Sofie
Site Admin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 10-05-2011 12:33

Bericht door Sofie » 08-10-2013 14:20

Hoi Danique,

Je mag heel erg trots op jezelf zijn dat je zo goed je grenzen hebt aangegeven naar je vader. :) Vind het heel dapper van je, zie het mezelf niet doen. Maar goed ik heb geen contact met mijn beide ouders.

Groetjes en sterkte en therapie blijft inderdaad erg zwaar.
Vooral om over je gevoelens te hebben, vind ik ook erg moeilijk. Het is zo wisselend ook.

Groetjes,
Sofie
Leven is meervoud van lef

Monique Amber
Berichten: 493
Lid geworden op: 18-09-2013 01:48

Bericht door Monique Amber » 09-10-2013 01:17

Hey Danique,

Goed van jou die mail! Je laat hem niet over je grenzen gaan en dat is goed.

Wat ontzettend moedig dat je je vader hebt geconfronteerd met zijn daden. Ik weet niet of ik dat zou durven, maar ja, mijn opa is ook al weer 21 jaren dood.
Hij heeft zijn ecxuses aangeboden schrijf je. Ik vraag me af hoe dat is/ voelt? Of mag ik dat niet vragen?

Alles wat triggert spoelen wij door. Zo ook bij Penoza.

Lieve groet,

Monique.
Zwijgen is zilver, Spreken is goud!

Danique
Berichten: 356
Lid geworden op: 23-09-2013 13:32

Bericht door Danique » 09-10-2013 08:07

Bedankt Sofie en Monique voor jullie reacties.

Door de confrontatie van toen heb ik eigenlijk jaren gedacht dat ik alles wel had verwerkt. Ik had hem tenslotte gezegd wat ik ervan vond en hij heeft het toegegeven en z'n excusses gemaakt. Ik heb dus lang gedacht dat het een gesloten boek was. Daarom heb ik het waarschijnlijk zo'n lange tijd volgehouden, tot nu.

En juist door de fase waarin ik nu zit, kon ik nu heel duidelijk m'n grens aangeven. Doordat ik nu meer bij m'n eigen gevoel kan en echt voelde dat dit niet goed was voor mij. Ik realiseer me dat dit een stapje de goede kant op is.

Eigenlijk weet ik nu nog steeds niet wat zijn excusses met me doen / gedaan hebben. Omdat hij dat toen heeft gezegd heb ik altijd het idee gehad dat ik de deur niet mocht dichtgooien, hij had tenslotte spijt...
Weet niet of het nu bijdraagt aan m'n herstel of dat het makkelijker is om toch de deur dicht te doen en gewoon lekker boos te blijven.

Bedankt Monique voor het stellen van die vraag, ik had er nog niet over nagedacht, maar door dit nu op te schrijven geeft het weer een klein beetje helderheid. :idea:

Groeten
Danique
* Never judge a book by it's cover. *
* De beste wraak is een goed leven! *

Monique Amber
Berichten: 493
Lid geworden op: 18-09-2013 01:48

Bericht door Monique Amber » 09-10-2013 22:38

Graag gedaan.
Ik probeer me voor te stellen wat ik zou doen in mijn situatie.
Maar, dat lukt me niet.

Wat me opvalt is dat je schrijft dat je dacht dat je de deur niet mocht dichtdoen omdat hij sorry had gezegd. Van wie zou dat niet mogen dan?

Lieve groet,

Monique.
Zwijgen is zilver, Spreken is goud!

Danique
Berichten: 356
Lid geworden op: 23-09-2013 13:32

Bericht door Danique » 10-10-2013 07:49

Ja goeie vraag Monique, in de periode dacht ik dat het goed was om z'n excusses te aanvaarden en de deur niet dicht te doen. Dit deed ik eigenlijk meer voor m'n moeder en zo blijf je elkaar dan toch zien.
Heb hem toen eigenlijk nog een kans gegeven (vooral rond de periode van z'n operatie), maar hij heeft de afgelopen jaren toch steeds weer bewezen dat ie egocentrisch is. Daar ben ik nu echt klaar mee, nu kies ik voor mezelf!!

Ik kan me voorstellen dat de confrontatie voor iedereen hier een issue is en vaak lees je dat het belangrijk is om te doen ivm afsluiting enzo.
Maar ik weer niet of dat echt zo werkt, want heb dat dus wel jaren lang gedacht, maar nooit echt zo gevoeld.

Groeten
Danique
* Never judge a book by it's cover. *
* De beste wraak is een goed leven! *

Sofie
Site Admin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 10-05-2011 12:33

Bericht door Sofie » 10-10-2013 11:51

Hoi Danique,

Het is al heel wat dat hij bekend en zijn excuses aanbied. Maar als hij niets doet aan zijn houding heeft dat weinig zin.
Ik vind het wel heel knap en dapper van jou dat je hem een kans wilde geven om wille van je moeder. Maar meestal werk dat niet, want ondanks dat je moeder nog bij je vader woont is zij een andere persoon. Hoe staat zij er tegenover dat je vader dat bij jou gedaan heeft? Of weet ze dat niet? Misschien heb je het ieder geschreven en is het mij een beetje ontgaan sorry daarvoor.
Een confrontatie kan goed zijn, maar ook niet goed. Want als je niet hoort wat je graag zou willen en je niet sterk genoeg bent kan dat ook juist je verder de put in helpen en misschien gaan twijfelen aan jezelf.
Je moet er klaar voor zijn.

en je kan wel een deur dichtgooien betekend niet meteen dat je maar boos moet blijven. Je kan het dichtgooien en verder gaan.
Soms is dat ook het beste even rust time out.
Want als je boos blijft heb je uiteindelijk ook jezelf mee.
Je mag in het begin zeker boos zijn... maar dan moet je daar iets mee doen. En niet vast blijven houden als je een beetje kan begrijpen wat ik bedoel.

Sterkte en je bent echt heel dapper!
Sofie
Leven is meervoud van lef

Plaats reactie

Terug naar “Je levensverhaal (verborgen)”