Woeduitbarstingen

wil je iets vertellen over de gevolgen die je ervaart van het misbruik, dan kan dat hier
Plaats reactie
Gast

Woeduitbarstingen

Bericht door Gast » 06-04-2012 01:21

Hoi met een klein hartje begin ik aan dit onderwerp.
Ik kan soms zo ontzettend kwaad worden om meestal kleine dingen.
Of als iemand wat voorstelt wat ik totaal niet wil doen.
of tegen kritiek kan ik helemaal niet tegen dan ontplof soms gooi ik met dingen zoals bv met mijn tas. :oops: :cry:
Ja aanval is de beste verdeging he

En wordt ik een heel ander mens zeg maar hoe oud ben ik dan?
of ik loop weg of ik begin te schreewen en ben niet meer in staat om op een rationele manier te reageren nadien zit ik met een enorm schuldgevoel en durf ik die ander persoon niet meer onder ogen komen nu heb ik wel heel veel kritiek in mijn leven te verduren gekregen
maar ik moet er toch mee leren leven
heb ik zo wat van neen is neen maar sommige mensen begrijpen dat niet ben ik gewoon eigenwijs etc

Mensen geven nu eenmaal kritiek soms kan het ook leerzaam zijn toch?
Soms zeg ik al dat wat niet goed is om dat je dan niet te volle laag krijgt
Herkend iemand dit of heeft iemand tip's ? Hoe ik met kritiek om kan
gaan zonder kwaad te worden mag mij het altijd laten weten
alvast bedankt
liefs Silvia

Gast

Bericht door Gast » 06-04-2012 08:32

Lieve Silvia,

Ik moet zo weg maar ik kom hier op terug,

Liefs en voor nu : knuffel

Kimberly

Gast

Bericht door Gast » 06-04-2012 15:29

Hay Silvia

Herken goed wat je schrijft. Je beschrijft eigenlijk twee verschillende dingen, misschien is het belangrijk om die goed uit elkaar te houden, eigenlijk wel drie verschillende dingen. Als eerste je woede met alle gevolgen van dien. Als tweede niet goed om kunnen gaan met kritiek en ten derde het stellen van je grenzen (en mensen die dat niet serieus nemen)

Het lijkt mij dat je niet alles tegelijk aan kunt pakken en alle drie de dingen ook een andere benadering nodig hebben. Ik kan natuurlijk alleen uit eigen ervaring praten en of je er iets aan hebt, is natuurlijk ook helemaal aan jou.

De woede kwam bij mij voort uit wat mij in het verleden is aangedaan. Omdat ik die vaak niet goed kwijt kon, richtte ik mij maar op kleine, onbelangrijke dingen. Dat begrepen andere mensen niet, wat heel begrijpelijk is. Ik heb dat gevoel van diepgewortelde woede nog steeds maar ik kan het nu wel beheersen. Dat lukt mij door boos, razend te zijn op diegene die het verdienen (de dader of daders) en desnoods schrijf ik dat van mij af. Maar tegen alle mensen die mij niets hebben misdaan probeer ik te beseffen dat ik met kalmte en vriendelijkheid veel verder kom en veel meer begrip krijg, dan dat ik begin te razen. Uiteindelijk werkt dat immers destructief. Dat is best moeilijk, maar levert meteen resultaat op als het mij lukt. De reacties van anderen zijn dan ook zo positief dat het mij motiveert om op die weg door te gaan. Soms een terugvallentje probeer ik mijzelf dan maar te vergeven.

Omgaan met kritiek is, denk ik, voor iedereen moeilijk. Heel vaak zegt het meer over diegene die kritiek uit, dan over diegeen die de kritiek krijgt. Over het algemeen heb je er niet zoveel aan om kritiek te uiten, zeker als het niet al te opbouwend gebeurd. Ik probeer dan maar te bedenken wat de reden is dat ze mij dit zeggen (kritiek dus). Is het werkelijk om mij te helpen en hebben zij er dus de beste bedoelingen mee, of willen ze mij ermee kwetsen. Als het goedbedoeld is, neem ik het voor kennisgeving aan, reageer niet meteen en laat het bezinken. Zeg soms bijvoorbeeld; "Goed dat je me daarop wijst, ik zal er eens verder over nadenken." Ik probeer het niet als persoonlijk verwijt op te vatten. Het is altijd handig om te weten hoe andere mensen er over denken, ook al denk je zelf anders. Iets vanuit verschillende gezichtpunten kunnen bekijken, betekent dat je meer openstaat en ruimdenkend bent. We hebben allemaal recht op onze eigen mening en ook om die te uiten. (zolang je het beschaafd houdt, denk ik daar dan achteraan)

Even voor alle duidelijkheid, ik schrijf het wel makkelijk op, maar dat wil niet zeggen dat ik het ook zo makkelijk in de praktijk breng, altijd, het is en blijft iets waar ik voortdurend aan moet werken. Maar als ik dat doe, dan verbetert het wel mijn kwaliteit van leven.

Dan het laatste en, wat mij betreft ook, het moeilijkste punt. Het stellen van mijn eigen grenzen en de manier waarop ik dat doe. Heel vaak heb ik gemerkt dat te lang mijn mond hou om dan ineens, als de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen, te keer ga en ook al hun vorige keren voor hun voeten gooi. Het is dan te hoog opgelopen en eigenlijk heb ik dat zelf gedaan, omdat ik niet meteen er iets van gezegd heb. Nu probeer ik dus zo snel mogelijk als mij iets echt niet bevalt, meteen daar wat van te zeggen. Dan kan het tenminste uitgepraat worden en is het niet een hele berg.

Een ander punt is natuurlijk als mensen telkens maar over je grenzen blijven gaan en je helemaal niet serieus nemen. Dan is er natuurlijk iets heel anders aan de hand. De vraag of je wel met deze mensen moet omgaan, die zich blijkbaar niets van je aantrekken. Het is ongezond voor je. Iedereen mag grenzen stellen en anderen dienen die te respecteren. Maar opkomen voor jezelf is altijd best moeilijk, vind ik. Het is altijd makkelijker om voor iemand anders op te komen. Dat bedenk ik mij dan. Wat zou ik doen of adviseren als mijn beste vriendin dit overkomt en meestal weet dan heel goed wat ik moet doen. Ik moet ook regelmatig even een gesprekje met mijzelf voeren over de vraag hoe ik graag behandeld wil worden en daar dan ook conseqent in zijn.

Ik heb pasgeleden nog meegemaakt dat iemand mij uitschold, dat deed die man wel vaker en altijd probeerde ik dan uit te leggen dat ik dat niet grappig vond, hij dus wel, want dat was altijd zijn reactie; "het was maar een grapje, je weet toch hoe ik dat bedoel.... " Ik heb er lang met mijzelf over nagedacht, want het voelde gewoon niet goed. Toen ik hem weer tegenkwam en hij mij begroette met de woorden: "Hé maf wijf." heb ik hem alleen maar vuil aangekeken en het raampje van mijn auto weer dichtgedraaid, zonder een woord of hem nog een blik waardig te gunnen. Als mensen mij niet fatsoenlijk benaderen, dan hoef ik niet daar niet mee in gesprek, dat heeft dan al geen zin meer. Ik denk dat alleen die manier voor hem duidelijk genoeg was, zolang ik bleef praten, kreeg hij immers aandacht, ook al schreewde ik bijna dat hij het niet meer moest doen. Maar na die ijskoude reactie heeft hij nooit meer gescholden. Gewoon laten zien wat je voelt, bleek de oplossing.

Nou, het is een lange reactie geworden. Maar vond het erg belangrijk omdat ik er zelf dus ook zo'n last van heb en heb gehad.

Groetjes en succes, Mirat

Gast

Bericht door Gast » 06-04-2012 21:03

Dank je wel Kimbery en Mirat
ik ben blij met je uitgebreide uitleg meid.
Ja moeilijk voel me altijd zo emotioneel aangevallen natuurlijk door ons verleden zijn mensen ferm over onze grenzen heen gegaan.
Wat naar zeg bij die man.
Daarnet bij mijn peut ze zei dat ik haar nog boeken terug moest geven terwijl ik dat al had gedaan vorige week voelde me al zo aangevallen terwijl er eigenlijk geen aanleiding toe was ik sta recht in mijn schoenen toch? Toen zei ze het zal wel iemand anders geweest zijn.
Ook wat mijn afspraken betreft zei ze ik kan je een vroegere afspraak geven maar 5 dagen is miss wat kort ik voelde me zo afgewezen heb wel mijn afspraak vroeger gekregen maar op de manier waarop het gebeurde doet me toch weer pijn
Ja ik ben dikwijls kwaad op alles en iedereen heb veel woede volgens mijn peut ook met mijn verleden te maken.
Ik ben gewoon platgewalst.
Ja kritiek verduren is natuurlijk altijd lastig.
Maar zoals je zegt ik moet erop een volwassen reageren en beleefd blijven alleen voel ik de pijn soms zo door mijn lichaam stromen dat de stoppen door slaan en dat ik niet meer in staat ben om rationeel te reageren.
Moet dirgent aan gewerkt worden
bedankt voor je reactie
liefs Silvia

Gast

Bericht door Gast » 11-04-2012 00:04

Hey hey,

Vanaf mijn telefoon kan ik niet zo goed een lange reactie maken maar ik zat wel te denken aan mijn ervaringen hiermee en 1 dingetje wil ik wel vast graag met je delen.

Heb je er wel eens aan gedacht op als je wakker wordt alles waar je boos om bent en was op te schrijven?
Waarom ik dat vraag? Omdat ik totaal het omgekeerde had en heb als jij. Ik ben totaal niet boos te krijgen en vergeef gelijk iedereen in alles. Zelfs een arts die een fout heeft gemaakt en ja zelfs een dader kan ik vergeven...
Van mijn eerste peut kreeg ik toen de opdracht elke morgen als ik wakker werd(of als ik ging slapen of beide maar de ochtend werkte voor mij ivm nachtmerries) opschrijven waar ik boos om was en waar ik boos om zou moeten mogen zijn.
Het heeft mij veel inzicht gegeven in hoe ik in elkaar steek, misschien kan jij zo ook inzicht krijgen in wanneer je ergens het boost om bent.

Want Silvia als ik tegen je zou zeggen: wat goed gemaakt dat huiswerk, een tip om het nog beter te doen is bv bla bla bla, zou je dan net zo boos worden dan wanneer ik zou zeggen: nou Silvia dit en dit en dit moet beter?

En voor die Silvia die zo met zichzelf in de knoop zit hierover, die wil ik graag een knuffel geven. Ook omdat die zelfde Silvia er zo voor wil vechten het goed te doen, of nee beter te doen. Want je doet ald goed door te leven en te vechten :)

Liefs en een knuffel en sterkte
Kimberly

P.'s. Je mag altijd in je dagboekje uitschreeuwen hè, of tegen mij, ik kan heel veel hebben als ik weet dat het jou oplucht .

Gast

Bericht door Gast » 13-04-2012 00:55

Lieve Kimberly bedankt voor je uitgebreid uitleg meid
wat lief :)
Nu ja dat is het net als ik opsta ben ik niet boos alleen maar als ik me onder de mensen begeef.
Idd wat je zegt als je zou zeggen je kan dit beter sus of zo doen zal ik idd boos worden omdat het nooit goed is wat ik doen :oops:
en als je het is niet goed wordt ik ook boos dus de enige manier is zeggen dat het goed is :wink: :oops: maar niemand is perfect en iedereen maakt fouten moet leren dat ik fouten kan en mag maken om te leren
Iedereen vergeven ja soms doe ik dat ook wel sorry voor niets zeggen
het is heel dubbelja lig wel in de knoop en soms betrap ik me er wel dat alles ik kwaad ben ik eigenlijk ook verdriet heb en meer nood heb aan troost dan maar als je kwaad word word je niet getroost want je mag niet kwaad zijn wordt niet toegelaten in de huidige maatschappij want dan ben je al snel agressief en dan voel ik me slecht en schuldig
ps neen wil niet tegen jou schreeuwen vind je veel te lief :)
liefs Silvia

Gast

Bericht door Gast » 20-06-2013 00:54

heel herkenbaar die woede uitbarstingen
is zeker niet omdat je het wilt,maar uit verdediging
ik heb soms ook woede uitbarstingen,maar dan op mezelf gericht
omdat ik niet altijd uit kan vallen naar andere
zodra iemand een stem verheft dan krimp ik in elkaar
maar o wee als ik een uitbarsting heb dan wel
dus ik begrijp heel goed je gevoelens

ik krijg voor mijn woede in mij,pmt,is dat niks voor jou
om te leren er mee om te gaan,hoe te handelen als je zo een woede uitval op voelt komen?

Gast

Bericht door Gast » 21-06-2013 23:19

Hoi Light in the Darknes

Ik moet zeggen dat ik de laatste tijd meer controle heb over mijn woede gelukkig in aanwezigheid bij andere mensen dan

mijn therapeute zei nog laatst tegen mij het is heel lang gelden dat je nog met je handtas hebt gegooid deed ik nl als ik kwaad was :oops: :lol:

Jammer dat je er ook last van hebt goed dat pmt je helpt ik ken het niet?

Liefs Silvia

Gast

Bericht door Gast » 22-06-2013 10:57

ik krop alles op,en dan komt het in een vulkaan terecht die barst
en ja dan is het weg wezen,want dan ben ik onvoorspelbaar

misschien kun je het eens vragen aan je peut,pmt
misschien helpt het jou ook om alles even te kunnen ventileren

Gast

Bericht door Gast » 24-06-2013 16:59

Hoi Licht in de darknes

sterkte meid, Volg die therapie maar goed als het je helpt

ik denk niet dat mijn peute zo iemand kent hoor maar ik kan zelf op zoek gaan
zou idd kunnen helpen bedankt voor je tip

liefs Silvia

Plaats reactie

Terug naar “Gevolgen na misbruik (verborgen)”