Bang voor de geanycologe(iemand tips's???) kan wat triggen

wil je iets vertellen over de gevolgen die je ervaart van het misbruik, dan kan dat hier
Gast

Bericht door Gast » 12-06-2012 14:37

Hoi Sofie,

De oproep is allang verlopen.. tot 3x toe oproep gehad maar niets mee gedaan.. en nu?? nu word ik over een paar weken 32 dus al bijna 2 jaar geleden...

Hoe oud ben je Sofie? heb je al oproep gehad?

Groetjes, Rossie

Sofie
Site Admin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 10-05-2011 12:33

Bericht door Sofie » 12-06-2012 21:58

Hoi Rossie,

Ik ben 30 en heb ook al twee keer een oproep gehad. Maar durf er echt niet naar toe. Je kan misschien aan je huisarts vragen of het zou kunnen???
Maar begrijp je heel goed hoor.
Ik vind het echt vreselijk... en weet ook wel dat het beter is om het te doen. Maar ja ... :roll:

Groetjes,
Sofie
Leven is meervoud van lef

Gast

Bericht door Gast » 13-06-2012 22:32

Hoi Meiden
je kan ook altij zo gaan hoor in belgie krijgen we nog geen brief was bij mj ook vijf jaar tussen dus weet je wat ik ondervonden heb dat de angst voor het onderzoek groter was dan het onderzoek is geweest duurt maar vijf minuten heb even mijn ogen dicht gedaan ga van af nu altijd wel naar een vrouw voel me veiliger sterkte meiden jullie kunnen het
liefs Silvia knuf

Gast

Bericht door Gast » 16-06-2012 13:36

Durf er niet om te vragen bij de huisarts, hij zal dan w.s. vragen waarom ik he niet gelijk heb gedaan bij de oproep... daar zit je dan. Het staat wel in mijn dossier maar heb nieuwe huisarts en weet hij het wel? heeft hij dat gelezen?

Jij ook sterkte met beslissing nemen hierover Sophie!

Kun je in belgië zonder brief?? dat is makkelijk, ja idd. de drukte erover stelt w.s. niets voor in vergelijk met het onderzoek, maar alle de gedachte al... doet het pijn?

Gast

Bericht door Gast » 05-10-2012 02:56

Beste Sylvia,

Wat knap dat je het gedaan hebt!

Beste Sofie en Rossie,

Jullie reacties lezende snap ik heel goed dat dit doodeng voor jullie is! Ook ik heb afgelopen jaar weer een oproep gehad en heb het uiteindelijk 1 keer uitgesteld omdat ik er totaal geen trek in had. Heb het bij mijn huisarts laten doen die weet van mijn verleden maar moet hier toch altijd weer aan herinnerd worden..... Erg vervelend en frustrerend!
Ik wil jullie niet bang maken maar als gynaecologie verpleegkudige wil ik jullie toch zeggen dat het heel belangrijk is om dit wel te laten doen! De gevolgen als je er te laat bij bent wegen echt op tegen dat ene vervelende moment!
Dingen als verlopen oproepen en meer maken allemaal helemaal niet uit; in Nederland kan ieder huisarts ten alle tijden een uitstrijkje maken als daar een rede (zoals tussentijds bloedverlies) voor is. Weet helaas niet precies hoe dit in Belgie zit maar als ik iemand daar mee help wil ik daar gerust achter aan gaan!
In voorgaande reacties stonden al een aantal dingen die je kunt doen om het voor jezelf comfortabeler te maken;
* zorg dat je bijvoorbeeld een vrouwelijke arts hebt als je dat prettiger vind.
* neem iemand die je vertrouwt en je verleden kent mee; artsen vinden dit echt niet erg of gek!
* Je hoeft echt niet je hele verhaal te vertellen maar meld een arts altijd wel dat je een vervelende seksuele ervaring in het verleden hebt. Dan zal hij/ zij hier rekening mee houden. Je kunt ook aangeven wat je fijn vind tijdens het onderzoek. Mijn ervaring is dat het fijner is om stapje voor stapje te weten wat er gaat gebeuren.
* Beloon jezelf als het gebeurd is! Ga bijvoorbeeld met diegene die met je mee is iets leuks doen. Je hebt het verdient!

Sorry als ik jullie te veel onder druk zet met mijn verpleegkundige praatje! Het is niet mijn bedoeling bedweterig over te komen maar ik zie in mijn werk te vaak mensen waarbij het na vaak uitstellen al zo ver is dat het rigoreus aangepakt moet worden en ik hoop dat ik jullie kan overtuigen dat dat echt veel vervelender is!
Als ik jullie verder nog kan helpen hoor ik dat graag!

Groetjes Mieke

Monique Amber
Berichten: 493
Lid geworden op: 18-09-2013 01:48

Bericht door Monique Amber » 30-11-2013 17:43

Doet het pijn? Ja, als je niet ontspannen kan wel. Ontspannen is dus heel belangrijk. Dan doet het compleet geen pijn. Bij de gynaecoloog toen ik zwanger was, deed hij inwendig onderzoek. Dat deed zo'n pijn dat ik begon te huilen. Hij schrok zich wezenloos.
Toen ik 30 werd moest ik voor uitstrijkje. Ben geweest. Was zo eng. Toen ik 35 was, negeerde ik de oproep. Kreeg natuurlijk nog een oproep en toen ben ik gegaan. Was verschrikkelijk. Mijn baarmoeder blijkt een beetje gekanteld te zijn of zoiets, dus het duurde heel lang. Ik heb nooit durven bellen voor de uitslag van het onderzoek.
Komend jaar word ik 40, dus dan mag ik weer. Ik ben er nu al bang voor. Gelukkig kan ik dan mijn psychologe om steun enzo vragen. En ik heb nu gelukkig een vrouwelijke huisarts. Het schijnt dat de assistente het doet, maar dat wil ik echt niet. De huisarts weet van het misbruik. Ik hoop dat er niks akeligs is dan.

Liefs,

Monique
Zwijgen is zilver, Spreken is goud!

Plaats reactie

Terug naar “Gevolgen na misbruik (verborgen)”