Mensen niet in de ogen durven te kijken

wil je iets vertellen over de gevolgen die je ervaart van het misbruik, dan kan dat hier
Plaats reactie
Gast

Mensen niet in de ogen durven te kijken

Bericht door Gast » 04-08-2011 01:44

Een van de gevolgen van het misbruik waar ik het meest mee worstel
Is mensen niet durven aan te kijken ik staar altijd in de hoop dat mensen denken dat ik naar hun kijk maar dat doe ik dus niet
Ik durf zelf's mijn therpaeute niet aankijken wie ik vertrouw en al jaren ken,
Ze zegt dat ik me ergens voor hoef te scchamen.
Maar bij haar vind ik het zelf's nog moilijker om haar aan te kijken,
Heb ik zo een angst schaam ik me echt zo diep?
Tja en op stage's krijg je dat natuurlijk altijd op je evaluatie's te horen
echt niet fijn
herkent iemand dit? of heeft iemand een idee wat ik eraan kan doen?
Alvast bedankt

wie?
Berichten: 1062
Lid geworden op: 17-05-2011 14:07

Bericht door wie? » 07-09-2011 11:48

Hoe lukt het ondertussen om mensen aan te kijken Silvia??

Nog mee aan de slag geweest??

groetjes
Wie?
Rode tranen die me doen herinneren wat ik probeer te verdringen.
Rode tranen om te vergeten, de fragmenten uit mijn verleden.

Gast

Bericht door Gast » 07-09-2011 23:18

Lieve Wie,?
Bedankt voor je reactie ,
Nog steeds moeilijk helaas af en toe lukt het wel maar niet lang
of wel tuur ik :oops:
liefs Silvia

wie?
Berichten: 1062
Lid geworden op: 17-05-2011 14:07

Bericht door wie? » 09-09-2011 09:27

Hallo silvia,

Of het lukt of niet is ook afhankelijk van hoe je voelt. Als het minder gaat is het natuurlijk veel moeilijker dan dat het een goede dag is.
Lukt het tijdens de spaanse les om iemand aan te kijken? Leerkracht of medestudenten? Je kan misschien bij hen beginnen. Is misschien minder bedreigend omdat je ze niet kent? (bij mij zijn vreemde soms gemakkelijker dan bekenden)
Lukt het bij familie leden of vrienden??

Probeer te oefenen bij wie het momenteel het een beetje gaat en dan zo verder uit te bereiden naar anderen tot.
Je kan misschien voor jezelf een lijstje opstellen van personen van het minst moeilijk naar moeilijkst en zo de lijst afwerken?? Als je dan bij Lut bent aanbeland heb je het onder de knie volgens mij :wink:

Veel succes en het leven is een grote speeltuin (misschien dat die gedachte helpt?) dus oefen er maar op los zou ik zeggen.

Groetjes
Wie?
Rode tranen die me doen herinneren wat ik probeer te verdringen.
Rode tranen om te vergeten, de fragmenten uit mijn verleden.

Gast

Bericht door Gast » 09-09-2011 10:25

hoi silvia,

jah idd door veel oefenen en door t veel te doen heb je kans van slagen. probeer t eerst met bv 5 tellen en als je dat onder de knie hebt breid het dan uit netzolang totdat je iemand goed kan aankijken.
veel succes ermee

sjarkje

Gast

Bericht door Gast » 11-09-2011 00:55

Lieve WIe? en Sjarkje bedankt voor jullie lieve reactie's
Ja idd miss is het idd beter om eerst na andere mensen te kijken bedankt voor je tip kan het proberen hoewel ook wat moeilijk ik kan het wel bij mijn zus maar ik ga proberen in de cursus ja therapeute te moeilijk kan even niet oefenen opdat ik geen mensen zie bij mijn ma lukt het ook mijn pa wil ik gewoon weg niet aankijken raar toch soms lukt het wel dan weer niet een speeltuin ja waarom niet? Ik ben toch een kind soms :lol:

ja een goede tip Sjarkje miss proberen tot 5 te tellen
liefs Silvia

Gast

Bericht door Gast » 04-01-2012 23:44

heb toch even naar mijn therapeute durven kijken was wel wat moeilijk maar toch een goede stap :)

Danique
Berichten: 356
Lid geworden op: 23-09-2013 13:32

Bericht door Danique » 15-10-2013 09:16

Dit is een oud topic, maar wil toch even reageren omdat ik het zo herken.
Persoonlijk vind ik het erg moeilijk om mensen recht in de ogen te kijken. Het geeft mij een naar gevoel, alsof ze in m'n ziel kijken en mijn geheimen kunnen zien.
Gelukkig oefen ik nu een beetje bij mensen die ik vertrouw, dat gaat langzaam beter, maar vind het erg moeilijk. Het zit gewoon niet in mijn systeem en ik vind het een rare afweiking van mezelf.

Groeten
Danique
* Never judge a book by it's cover. *
* De beste wraak is een goed leven! *

Monique Amber
Berichten: 493
Lid geworden op: 18-09-2013 01:48

Bericht door Monique Amber » 15-10-2013 11:34

Hoi,

Ik herken het ook. Als ik met iemand in gesprek ben zie ik dat ze mij constant aankijken. En ik kijk steeds even in de ogen en dan heel gauw weer weg. Het voelt eng om gezien te worden en er is schaamte. Zelfs mijn partner kijk ik niet makkelijk in de ogen.
Bij mijn psych lukt het wel nu. Behalve als ik dissocieer, dan draaien mijn ogen vanzelf weg naar de verte. En oogcontact maken helpt dan om terug er bij te blijven.

Gek hè, ik vind het ook altijd raar van mezelf. Maar, ook dit hoort er blijkbaar bij Danique, anders zouden we geen herkenning vinden bij elkaar.

Liefs,

Monique
Zwijgen is zilver, Spreken is goud!

Jess
Berichten: 320
Lid geworden op: 25-08-2013 15:19

Bericht door Jess » 15-10-2013 14:28

Ook ik herken dit echt wel ik kijk nooit iemand aan als ze dat wel proberen dan kijk ik andere kant op ik kan dat dus ook echt niet dus ik begrijp je helemaal hoe je voelt.

Plaats reactie

Terug naar “Gevolgen na misbruik (verborgen)”