vragen lijst am

wil je over dit onderwerp wat kwijt, of heb je tips hoe ermee om te gaan. zet het hier neer
Plaats reactie
Gast

vragen lijst am

Bericht door Gast » 10-05-2011 16:52

Hier zijn de vragen

Vragenlijsten voor AM

Noteer de schaduw achter de drang. Kijk ernaar. Vraag aan jezelf:

1) Hoe zal de situatie of mijn gevoel veranderen als ik am?

2) Wat zal am-en doen aan de situatie? Wat zal het wegnemen van deze situatie?

3) Hoe wil ik me hierover voelen op lange termijn? Zal am me dichter over verder brengen bij dit gevoel?

4) Als am nu de beste oplossing lijkt, hoe lang zal de opluchting –door am- duren? Wat zal ik dan doen?

5) Wat zou ik nu kunnen doen ipv am? Hoe zal het de situatie veranderen waarin ik me nu bevind? Hoe lang zal dit duren en wat zal ik dan doen?

6) Hoe zal ik me morgen voelen als ik nu am? Hoe zal ik me morgen voelen als ik als ik een alternatief gebruik?

7) Wat wil ik nu echt doen? Hoe kan ik het best het zelfverdediginginstinct eer bewijzen die me drang geeft om te am-en?

Drang is niet noodzakelijk de vijand. Drang is er om een reden, ze zijn een blijk van de wens om te blijven leven en gezond te blijven en het aan te kunnen. Onthoud dat!


Copings(=aankunnen) vragenlijst

1) Waarom voel ik drang tot am? Wat heeft me tot dit punt gebracht?

2) Heb ik dit al eens meegemaakt? Wat deed ik toen om ermee om te gaan? Hoe voelde ik me toen?

3) Wat heb ik tot nu toe gedaan om me beetje beter te voelen? Wat kan ik nog doen( dingen die me geen pijn doen)?

4) Wat voel ik nu?

5) Hoe zal ik me voelen als ik am?

6) Hoe zal ik me voelen nadat ik ge-am-t heb? Hoe zal ik me morgenochtend voelen?

7) Kan ik deze stresssituatie vermijden, of er beter mee omgaan in de toekomst?

Moet ik mezelf wel am-en?


Na am

1) Heb je je fysieke wonden verzorgd? Zoniet, ga dat nu eerst doen. We wachten wel.

2) Wat is er net voordien gebeurd?

3) Wat dacht je en wat voelde je?

4) Waarom eindigde het op in am ipv op een ander moment? Was er een gebeurtenis dat de laatste doorslag gaf? Wat was het?

5) Hoe kwam de situatie zover tot de laatste doorslag? Pluis het uit tot de gebeurtenissen die leidden tot de laatste doorslag. Kijk op welk punt je een andere beslissing had kunnen maken en zo niet zou eindigen bij de laatste doorslag.

6) Waren er externe factoren zoals drugs, alcohol, medicatie niet genomen, gebrek aan slaap, etc? Kan je deze vermijden in de toekomst? Hoe?

7) Welke andere alternatieven probeerde je naast am? Hoe goed hielpen ze?

Een terugblik: zijn er alternatieven die je nu realiseert die geholpen zouden hebben? Welke alternatieven zijn dat?

9) Noem minstens 2 dingen die je zal doen om jezelf te helpen herinneren aan deze alternatieven zodat je niet opnieuw eindigt in deze situatie.

10) Hoe voel je je nu over de situatie die leidde tot am? Is het opgelost? Zoniet, welke stappen zou je kunnen ondernemen om het op te lossen?

11) Denk je dat je terug in deze emotionele situatie terecht komt? Hoe zal je het herkennen als je in deze situatie bent?

12) Wat zal je proberen voordat je je toevlucht neemt in am wanneer je terug in zo’n situatie bent? Noem 3 specifieke dingen die je zal doen om te proberen voorkomen.

Over mogelijkheden tot am

Mogelijkheden tot am lijken een alledaags thema. Denk aan waarom mogelijkheden belangrijk zijn om uit te glijden en leer waarom mogelijkheid belangrijk is voor jou.

1) Waarom was deze mogelijkheid aantrekkelijker dan andere?

2) Creëerde je een mogelijkheid of was die er gewoon te nemen?

3) Wat zou je gedaan hebben als er geen mogelijkheid was? Hoe zou je de drang aangepakt hebben?

4) Als er geen mogelijkheid was, zou de drang dan sterker of zwakker geworden zijn?

5) Als je mogelijkheden weggenomen zouden zijn, hoe zou je je voelen?
6) Wat vergroot mogelijkheden voor jou? Alleen zijn? Nieuwe voorwerpen hebben? Wachten voor het juiste gevoel?

Nadat je een drang hebt verslaan

Hoe heb je de drang verslaan? Onderzoek hoe je de laatste hebt verslaan zodat het je kan helpen de volgende ook te verslaan.

1) Herkende ik de gevoelens die me leidden tot willen am-en?

2) Zo ja – wat waren ze? En hoe herkende ik ze?

3) Welke strategieën gebruikte ik om deze gevoelens aan te kunnen & ermee om te gaan?

4) Waren deze strategieën de meeste effectieve die ik kon gebruiken?

5) Zoniet – welke vaardigheden hielpen me hierdoor?

6) Waarom denk ik dat ze hielpen?

7) Hoe kan ik effectiever met deze gevoelens omgaan de volgende keer, voordat ik de drang tot am voel?

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!!

Gast

Bericht door Gast » 13-05-2011 07:45

lieve sjarkie,

De moeite die vragenlijst. Ik ga er zeker gebruik van maken.
Liefs
Arlette

Gast

Bericht door Gast » 13-05-2011 14:49

hoi arlette,

die vragenlijst en die 346 alternatieven zijn niet van mij
deze zijn van verdrietigmeisje en ik heb ze verhuisd naar dit forum

sjarkje

Plaats reactie

Terug naar “Am zelfbeschadiging (verborgen)”