Lichamelijke reacties

als je lichamelijke klachten overgehouden hebt, en je wilt dat delen dan mag dat hier
Plaats reactie
Gast

Lichamelijke reacties

Bericht door Gast » 06-11-2012 17:21

Hallo iedereen

Ik wil even wat kwijt.
Tijdens de lessen moet elke student een presentatie over een bepaald thema geven. Vandaag kwam een student met het thema seksueel misbruik. Ik word de laatste tijd enorm door dit thema geraakt, dit is niet meer normaal. Kan precies niet meer normaal functioneren als het hierover gaat, terwijl ik hier vroeger niet zo veel moeite mee had. Ze liet dan een filmpje zien en dan kwam er uitleg en stellingen. Tijdens deze presentatie voelde ik mijn hart zo hard kloppen. Alsof het uit mijn borst zou springen en iedereen dit hoort, je voelt dit in je hele lichaam. Daarbij begon mijn lichaam zo te trillen. Kon me niet stil houden. Is dit normaal? Heeft hier nog iemand last van op bepaalde momenten?

Liefs Christine

Gast

Bericht door Gast » 06-11-2012 17:40

Lieve Cristine,

Het is denk ik niet abonormaal dat je als mens geraakt wordt door zo een thema's lijkt me alleen maar menselijk miss dat je ergens ook triggert op wat je miss ooit zelf hebt meegemaakt
Kan er ook niet zo goed tegen als die dingen in de media ofzo komen krijg ik ook een wrang gevoel
denk door je eigen belevingen herbelvingen miss dat je er nu meer bij stil staat dan vroeger omdat je er effectief mee bezig bent in je eigen verwerking.
Nb miss trigger bij schrijven als het om misbruik gaat alvast bedankt.

Liefs Silvia

Gast

Bericht door Gast » 06-11-2012 21:18

Lieve Silvia

Dank je wel voor je antwoord. Sta hier inderdaad nu veel meer bij stil. Ik denk er de laatste weken eigenlijk bijna constant aan. En weet niet goed hoe ermee om te gaan, het is belastend.

Dank je wel, ik ga er proberen rekening te houden om 'trigger' erbij te schrijven, maar weet nog niet goed wanneer het wel moet en wanneer niet. Ik dacht omdat het hier niet zo specifiek op iets inging dat het er niet bij moest. Maar kan me natuurlijk ook vergissen, omdat ik het nog niet goed weet. Dus alvast sorry hiervoor. Kan ik dit dan nog aanpassen?

Liefs Christine

Gast

Bericht door Gast » 06-11-2012 21:44

Lieve Cristine ,

lastig zeg als dan nog iemand van de studenten met zo een thema komt,
begrijp wel dat het erg belastend moet zijn .

Wat mij helpt maar ja is voor iedereen wat persoonlijk denk ik, is ergens aan denken of aan iemand waar ik me veilig bij voel kan ik het rationeler bekijken.

Wat is dat eenmalig dat thema of gaat het nog door?

Tuurlijk als je hier net bent kan je ook nog niet alles weten geeft niet hoor je zegt ook dat het je ook getriggerd heeft en miss bij andere mensen hier ook snap je? in dit geval best trigger bij zetten en zeker bij misbruik ook al is het juiste rubriek omdat je nooit weet dat het bij iemand wat oproept

Neen zelf kan je dat niet meer veranderen maar zal waarschijnlijk wel door iemand van het beheer gebeuren ofzo geen punt.
Miss gewoon als je een vervolg schrijft trigger er boven zetten dan zit het wel goed :)
liefs Silvia

Perle
Berichten: 395
Lid geworden op: 12-05-2011 18:11

Bericht door Perle » 06-11-2012 22:50

Lieve Christine,

Wat vervelend voor je!
Heel herkenbaar ook voor mij. Toen ik nog op school zat had ik dat soort momenten heel vaak, wanneer iemand spottend 'het woord' door de klas riep..... wanneer er woorden werden gebruikt die lijken op 'het woord' etc etc.
Mijn reacties daarop waren verschillend, de ene keer ging ik janken... terwijl ik de andere keer kon doen alsof het me niks uitmaakte. Was afhankelijk van hoe ik me op dat moment voelde.

Ik heb ook met periodes dat ik meer geraakt wordt door berichten in het nieuws e.d.

Hopelijk weet je je weg hierin te vinden... sterkte daarmee iig.
Liefs Perle.

Gast

begrip

Bericht door Gast » 17-11-2012 15:26

Lieve Christine,

Ook ik snap wat je bedoelt. Bij mij in de klas krijgen we opdrachten over seksualiteit. Kinderen uit mijn klas gebruiken de woorden verkracht, aangerand, misbruikt, enz. Ook heel vaak in de klas om de meest stomme dingen. Als ik dat hoor lijkt het wel alsof er een soort brok in mijn keel zit en ik in een soort ademnood kom, de tranen springen zowat in me ogen.

Aan iets vrolijks denken lukt mij in dat soort gevallen echt totaal niet. Ik wordt overvallen door flashbacks en schiet meteen in de stress.

Inmiddels krijg ik hier wel hulp bij, zodat mijn leven hier niet meer onder hoeft te lijden.

-k wens jou heel veel sterkte

Xx Missmirna

bibith
Berichten: 400
Lid geworden op: 18-01-2013 18:09

Bericht door bibith » 13-04-2013 12:13

Hoi Christine

Het is misschien wat laat maar ben nog niet zo lang actief hier
maar herken me zo in wat je schrijft
moest eerst ook moed verzamelen omdat het voor mij net als voor iedereen gewoon een heel beladen onderwerp is
ik kon niks meer als het er over ging de leraar zei dan altijd belinda wil gewoon niet luisteren die doet maar waar ze zin in heeft
en dan dacht ik je moest eens weten
ik haatte het onderwerp en je komt het altijd en overal tegen
en nu nog zoveel jaren later gaat het nog mis
als ik wist dat we het onderwerp kregen dan was ik steevast "ziek " en dat viel nooit op dus als ik kon vermijden deed ik het wel
hoop dat je de lessen toch goed hebt kunnen volgen verders


liefs belinda

Danique
Berichten: 356
Lid geworden op: 23-09-2013 13:32

Reactie lichamelijke klachten

Bericht door Danique » 26-09-2013 08:22

Hallo allemaal.
Ik ben net lid van dit forum en wil graag even reageren op dit bericht.

Het is zo herkenbaar als er in een groep of als anderen het ineens over misbruik gaan hebben. Vooral de mensen die helemaal niet weten waar ze het over hebben, kunnen dan erg bot en dom uit de hoek komen.
Ik krijg dan ook altijd een heftige lichamelijke reactie tot hyperventielatie aan toe. Niet direct maar in de loop van de dag.
Vind het moeilijk hoe je hier dan mee om kan gaan, maar hoop dat uiteindelijk nog te gaan leren tijdens m'n therapie.

Groeten
Danique
* Never judge a book by it's cover. *
* De beste wraak is een goed leven! *

Plaats reactie

Terug naar “Lichamelijke klachten”