Opa Berends (Trigger misschien)

Heb jij behoefte om je dader een brief te schrijven.. Of zou je hem/haar nog graag wat willen zeggen.. Dan kan je dit hier met ons delen..
Plaats reactie
Monique Amber
Berichten: 493
Lid geworden op: 18-09-2013 01:48

Opa Berends (Trigger misschien)

Bericht door Monique Amber » 02-02-2014 21:56

Lieve is al heel lang geen optie meer. Ik vond je vroeger wel lief. Zo bizar.

Hallo opa,

Deze brief zal je nooit lezen en dat doet me pijn. Op 18 mei1992 ben je gestorven aan longkanker. Ik huilde bij je kist. Niet, omdat ik het erg vond of je miste. Nee, vanwege wat je mij hebt aangedaan. En kon ik met niemand delen. Niemand begreep waarom ik wegbleef bij jouw ziekbed.

Je enige en ook laatste woorden over het misbruik was:"Ik dacht dat je het niet erg vond". Ik was nog zó klein. Ik wist niet eens wat je deed. Je zoende me daar met je mond. Je kwam daar met je vinger. Ertussen? Erin? Dat weet ik niet, want ik was hier zo bang voor, dat ik dissocieerde. Ik kan vertellen over de geluiden van oma uit de keuken, van het tafeldekken. Daar weet ik alles van, maar niet van wat jij deed.
Maar, dom was je niet. Dus, hoezo dacht jij dat ik het niet erg vond? Hoezo dacht jij dat het oke is om zoiets met een kind te doen? Je zei ook dat ik het niet aan oma mocht vertellen. En je gaf me zwijggeld. Geld voor seksuele handelingen, alsof ik een prostituee was.
Dat heeft mij zó beschadigd!
Toen ik ouder werd, ging je me ook van boven betasten. En je ging me op mijn mond zoenen. Dan blokkeerde je mij de weg. Daar ondervind ik nog steeds de gevolgen van.
En nog steeds ben ik niet boos op jou.
Waarom ben ik niet boos op jou? Achter in mijn hoofd hoor ik het woord smeerlap en rotzak. Maar, ik voel daar niks bij. Ook dat heb je mij ontnomen!
Zwijgen is zilver, Spreken is goud!

Danique
Berichten: 356
Lid geworden op: 23-09-2013 13:32

Bericht door Danique » 03-02-2014 08:13

Lieve Monique.
Wat goed dat je deze brief hebt geschreven. Ookal zal hij het zelf niet meer lezen, je hebt in jou woorden gezegd wat je van hem, en wat hij heeft gedaan, vindt. Het is goed deze woorden op te schrijven, jou mening te geven en een grens te trekken.

Lees het vaak terug, zodat dit je kan helpen met verwerken.

Liefs
Danique
* Never judge a book by it's cover. *
* De beste wraak is een goed leven! *

Monique Amber
Berichten: 493
Lid geworden op: 18-09-2013 01:48

Bericht door Monique Amber » 04-02-2014 13:44

Bedankt lieve Danique. Ik heb het net teruggelezen en dat voelde heel eng en confronterend. Dus dat is belangrijk om te doen. Ik ga het ook mee naar therapie nemen denk ik.

Is het zo denk je dat ik mezelf hiermee mijn stem teruggeef? Doorbreekt dit het zwijgen? Ik ga deze week oefenen met hardop mijn boosheid uitspreken tegen mijn opa.

De brief is nog niet klaar.

Liefs,

Monique.
Zwijgen is zilver, Spreken is goud!

bibith
Berichten: 400
Lid geworden op: 18-01-2013 18:09

Bericht door bibith » 04-02-2014 15:20

Lieve Monique

Het is goed dat je jezelf je stem geeft.
Die boze stem die er zijn mag.
De woede die je voelt en die je niet uit kan spreken.
Een brief kan zo helpen om de eerste kleine stap te nemen om die stem te gaan gebruiken.
Schreeuw als je wilt tegen hem het kan zo opluchten
Maar doe het op jou tempo
Dit is een mooi begin echt heel mooi en heel goed
Ga zo door

Liefs Belinda

Danique
Berichten: 356
Lid geworden op: 23-09-2013 13:32

Bericht door Danique » 05-02-2014 14:54

Lieve Monique.

Ben natuurlijk geen therapeut, maar denk wel dat je sterker wordt als je de kracht kan vinden om tegen je opa te zeggen wat je vind en voelt. Ookal is hij er niet meer, het gaat erom wat je wilt zeggen. Op deze manier wordt je sterker ten opzichte van hem en blijf je niet zijn slachtoffer, maar Monique met haar ideeen en haar mening. Hoe je dit doet, dmv brief of schreeuwen, maakt niet uit en bespreken met je therapeut lijkt me zeker een goed idee.

Je hebt een hele goede stap gemaakt door dit op te schrijven, ga zo door!!

Liefs
Danique
* Never judge a book by it's cover. *
* De beste wraak is een goed leven! *

Monique Amber
Berichten: 493
Lid geworden op: 18-09-2013 01:48

Bericht door Monique Amber » 05-02-2014 15:56

Bedankt voor jullie bemoedigende woorden. Ik ga er zeker iets mee doen. Hardop gaan uitspreken vind mijn psych erg belangrijk, omdat ik praten zo eng vind.
En ze hoopt dat ik op die manier bij mijn boosheid kom.
Tja, wie weet...
Ik heb het nog niet gevoeld. Er kwamen gisteren wel heel veel tranen.
Stapje voor stapje hè!
Zwijgen is zilver, Spreken is goud!

bibith
Berichten: 400
Lid geworden op: 18-01-2013 18:09

Bericht door bibith » 06-02-2014 13:40

Ja lieve Monique
Stapje voor stapje
Huilen is zo belangrijk
Een eerste belangrijke uitlaat klep
Laat de tranen er maar als eerste zijn
Want het verdriet heeft er ook nooit mogen zijn
En nu wel het begin is er een klein maar groot begin
Laat de oceaan van verdriet maar vrij
Een stapje op weg naar het helen

Liefs Belinda

Monique Amber
Berichten: 493
Lid geworden op: 18-09-2013 01:48

Bericht door Monique Amber » 23-02-2014 18:10

Ik heb zojuist jullie reacties nogmaals gelezen.
Het raakt me diep en is zo'n houvast.
Morgen D-day :(
Zwijgen is zilver, Spreken is goud!

Plaats reactie

Terug naar “Brief aan mijn daders (verborgen)”