Tip's tegen nachtmerries Herhinnerigen en beelden

Vragen of je verhaal kwijt of je eventuele hulp of therapie.
Plaats reactie
Gast

Tip's tegen nachtmerries Herhinnerigen en beelden

Bericht door Gast » 14-04-2012 19:37

Wat is precies de bedoeling?
De bedoeling is dat je in je beelden de submodaliteiten, visueel, auditief en kinesthetisch, gaat veranderen. Hierdoor kan het beeld gaan veranderen en het gevoel bij dat beeld. Dat wordt namelijk gehusseld en uit zijn huidige verband getrokken.

Neem plaats in een rustige kamer waar je even helemaal tot jezelf kunt komen.
Ga rustig zitten en als je wilt sluit je je ogen om naar binnen te gaan...... Adem een paar keer rustig door.

Probeer dan het beeld voor je te halen en zie wat je zag, hoor wat je hoorde en voel wat je voelde, probeer er in te stappen blijkt dit te heftig doe dan een stapje terug en stap niet zelf in het beeld maar kijk dan naar het beeld (associeren / dissocieren).
Probeer in dit beeld iedere keer 1 submodaliteit te veranderen en stel dan voor jezelf vast of de ervaring minder verdrietig wordt of juist veel onprettiger.
- Verander de locatie van het beeld naar een andere omgeving, vind je dit prettiger of juist niet?
- Als je associeert in je beeld probeer er dan er eens uit te stappen en naar het beeld toe te kijken in plaats van deel te nemen aan het beeld, dissocieer je probeer dan eens in het beeld te stappen. Wat doet dit met je? vind je dit prettiger of juist niet?
- Probeer je beeld te verkleuren naar zwart/wit of kleur, wat is prettiger?
- Probeer je beeld eens dof of helderder te maken, wat vind je prettiger?
- Probeer eens te spelen met het formaat, maak het beeld enorm groot of juist heel erg klein.
- Probeer het beeld eens te laten bewegen of als het beweegt probeer het dan eens stil te laten staan.
- Probeer voor jezelf duidelijk te krijgen vanuit welke hoek je naar het beeld kijkt, probeer daar dan eens een andere hoek voor te vinden.

- Probeer het volume harder of zachter te zetten, wat voelt voor jou prettiger?
- Probeer het ritme in praten te veranderen naar regelmatig en onregelmatig, wat gebeurd er en vind je dit prettig?
- Probeer de toonhoogtes te veranderen naar bijvoorbeeld echt piepstemmetjes zodat de harde woorden misschien nu wat anders doen dat je bang maken.
- Probeer het tempo te veranderen van bijvoorbeeld normaal naar heeeel snel of heeeeeel langzaam.

- Probeer te voelen wat de temperatuur in je beel dis en probeer dit te veranderen naar bijvoorbeeld heel koud, wat gebeurd er dan?
- Probeer de bewegingen in je beeld bijvoorbeel te versnellen of te vertragen, kijk wat dit met je doet en met het beeld
- Probeer de druk te ervaren die je voelde en probeer dit te verminderen of te verleggen bijvoorbeeld.

wat de bedoeling is dat, is dat je beeld zo vervormd wordt of door jou op jouw manier aangepast wordt dat het niet meer zo'n vreselijke lading heeft. het is vervormd en dat zorgt voor verandering en verwarring bij dat beeld. En dat is nou juist wat we nodig hebben dat de huidige beelden niet meer zo vreselijk zijn maar juist in een afgezwakte vorm zodat het wel verdriet doet maar dat we er niet meer zo ondersteboven van zijn als nu. Uiteraard is het uiteindelijk de bedoeling dat we de beelden durven toe staan maar dat ze ons niks meer doen maar dat is nog wel toekomst muziek zou ik zeggen.

Ik hoop dat sommige mensen hier wat aan hebben
liefs Silvia

Sofie
Site Admin
Berichten: 1812
Lid geworden op: 10-05-2011 12:33

Bericht door Sofie » 14-04-2012 21:40

Hoi Silvia,

Dank je wel voor het delen, al denk ik zelf niet veel aan te hebben omdat ik dan heel snel kan dissocieren als ik dat zou doen.
Wat ik meestal doet is de nachtmerrie tot een voor mij positieve einde brengen. Dus de afloop bedenken dat het toch goed komt zeg maar.
Dan kan ik er beter mee omgaan. Meestal schrijf ik het op en maak ik er zelf een goed einde van.

Maar blijft moeilijk.

Maar als dit voor jou help en voor anderen zou heel mooi zijn.

Groetjes
Sofie
Leven is meervoud van lef

Plaats reactie

Terug naar “Hulp/therapie (verborgen)”